ویزای لهستان

اگر قصد سفر به لهستان را دارید و می‌ خواهید در مورد اخذ ویزای لهستان اطلاعات کسب کنید، اگر در مورد مدارک لازم برای صدور ویزای لهستان، انواع ویزاهای لهستان و یا سفارت لهستان هیچ چیزی نمی‌ دانید، این مقاله را تا آخر دنبال کنید. در این مقاله به همه پرسش‌هایتان در رابطه با ویزای کشور لهستان پاسخ داده‌ ایم.

درباره کشور لهستان

شصت و نهمین کشور بزرگ جهان و نهمین کشور بزرگ اتحادیه اروپا، کشور لهستان، با نام رسمی جمهوری لهستان است که با دارا بودن 14 اثر تاریخی ارزشمند ثبت شده در یونسکو، یکی از مقاصد مهم گردشگری به حساب می‌ آید.

این کشور با آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، لیتوانی و روسیه، بلاروس، اوکراین و دریای بالتیک همسایه است. پایتخت این کشور ورشو نام دارد و جمعیتی بالغ بر 38/5 میلیون نفر را داراست،  از شهرهای مهم این کشور می‌ توان کراکوف، ووچ، وروتسلاو و گدانسک را نام برد.

درباره ی کشور لهستان

آب و هوای لهستان

لهستان آب و هوای متعادلی دارد و دمای هوا در فصل زمستان و تابستان بین منفی 5 درجه تا 25 درجه بالای صفر متغیر است. بهترین زمان سفر به این کشور فصل بهار است، چرا که طبیعت منحصر به فرد این کشور در این فصل زیباتر است؛ اما اگر به فعالیت‌ های فرهنگی علاقه مندید، بهتر است در فصل پاییز سفر کنید، چرا که هم رویدادهای مختلفی در این فصل برگزار می‌ شود و هم هزینه اقامت کمتر است.

آب و هوای لهستان

سفارت لهستان در ایران

آدرس سفارت لهستان، تهران، بلوار آفریقا، خیابان پیروز، پلاک ۲ است. ساعات کاری این سفارت، روزهای یکشنبه تا پنج‌ شنبه از ساعت 9 الی 15 است. همچنین بخش کنسولی یکشنبه‌ ها تا پنج‌شنبه‌ ها، از ساعت 9 صبح تا ساعت 13 بعدازظهر آماده ارائه خدمات است. توجه کنید که برای تحویل مدارک از ساعت 10 صبح و برای مصاحبه از ساعت 10 صبح الی 12ظهر مراجعه کنید.

سفارت لهستان در ایران

ویزای لهستان

ویزا مدرکی معتبر است که به عنوان مجوز ورود اتباع بیگانه به یک کشور خاص صادر می‌ شود. همچون بسیاری از کشورهای مهم اروپایی، برای ورود اتباع سایر کشورها به کشور لهستان هم قوانین خاصی حکم فرما است؛ بنابراین، اولین شرط ورود قانونی به این کشور، دارا بودن ویزا است. برای اخذ ویزای تضمینی لهستان، باید دلایل کافی برای اثبات این موضوع داشته باشید که توانمندی لازم را برای بازگشت به کشور خود پس از اتمام مدت سفر دارید. همچنین باید مدارک لازم برای اثبات دلیل ورودتان به کشور را در اختیار داشته باشید.

مدارک لازم برای صدور ویزای لهستان

  • فرم‌های درخواست ویزای لهستان باید به طور کامل تکمیل و امضا شده باشند.
  • یک قطعه عکس جدید رنگی، تمام رخ، زمینه سفید، اندازه 3/5 در 4/5 (عکس باید از روبرو و مشخص بوده، از زمان آن بیشتر از 6 ماه نگذشته باشد و روی کاغذ با کیفیت بالا چاپ شده باشد)
  • پاسپورت معتبر
  • کپی صفحه 1 تا 5 پاسپورت جدید و 1 تا 10 پاسپورت قدیمی
  • کپی ویزاهای قبلی سایر کشورها در طول سه سال گذشته
  • کپی کارت شناسایی و شناسنامه (همه صفحات)

(برای اثبات روابط متقاضیان ویزای لهستان، باید شناسنامه، گواهی تولد، گواهی ازدواج و کارت تحصیلی ارائه داده شود)

  • بلیط برگشت (کپی رزرو بلیط به همراه شماره رزرو)

دقت کنید که هنگام قطعی شدن صدور ویزای لهستان، باید اصل بلیط را ارائه کنید. بلیط شما نباید از 90 روز اقامت در محدوده شینگن تجاوز کند.

  • دعوتنامه: اگر برای شرکت در کنفرانس سفر می‌ کنید، ارائهٔ دعوتنامه از سوی سازمان برگزارکننده ضروری است.
  • تأییدیه رزرو هتل
  • مدرک شغلی: مثلاً گواهی اشتغال به کار در یک شرکت، قرارداد، گواهی اشتغال به تحصیل، جواز کسب، سوابق بیمه، گواهی مرخصی و سه فیش آخر حقوقی. به طور خلاصه، هر مدرکی که ثابت کند شما در ایران مشغول کاری هستید.
  • مدارک مالی: گواهی تمکن مالی و گردش حساب سه ماه آخر حساب بانکی که باید از بانک بگیرید.
  • بیمه مسافرتی: بیمه پزشکی مسافرتی که حداقل مبلغ 30000 یورو یا 50000 دلار آمریکایی را پوشش بدهد و در کشورهای عضو شینگن معتبر باشد.
  • برنامه سفر

هزینه ویزای لهستان برای بزرگسالان 60 یورو، برای کودکان 6 تا 12 سال، 35 یورو و برای کودکان زیر 6 سال رایگان است.

مدارک لازم برای صدور ویزای لهستان

ترجمه ویزای لهستان

همه مدارک فارسی ذکر شده، باید به انگلیسی ترجمه شده باشند. توجه کنید که به دارالترجمه های معتبر جهت ترجمه مدارک خود استفاده کنید و از رفتن به مراکز غیر معتبر خودداری کنید. همچنین شناسنامه و کارت ملی باید دارای مهر دادگستری و تأییدیه وزارت امور خارجه ایران باشد.

مراحل اخذ ویزای لهستان

اولین قدم برای دریافت ویزای شینگن لهستان، گرفتن وقت سفارت لهستان است. بدین منظور، برای تکمیل فرم جهت اخذ ویزای لهستان، به سایت سفارت لهستان مراجعه کنید:

فرم ویزای شینگن لهستان باز می‌ شود که حاوی تعدادی سؤال در مورد شما و سفرتان است که باید به آن‌ها جواب بدهید. فرم را پرینت بگیرید و کدی را که در مرحلهٔ آخر به شما داده می‌ شود، به همراه سایر مدارک درخواستی در روز تعیین شده برای مصاحبه، به همراه داشته باشید.

مراحل اخذ ویزای لهستان

انواع ویزای لهستان

با توجه به هدفی که از سفر خود به کشور لهستان دارید، چند نمونه ویزا وجود دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌ کنیم: ویزای توریستی، ویزای تحصیلی، ویزای لهستان برای ملاقات بستگان، ویزای تجاری و ویزای پزشکی لهستان

اخذ ویزای توریستی لهستان

این نوع ویزا برای دوست داران سفر و کسانی که می خواهند لهستان را برای مسافرت انتخاب کنند در نظر گرفته شده است .به مراتب گرفتن این نوع ویزا نسبت به مابقی ویزا های دیگر آسان تر می باشد.شما می توانید با استفاده از این ویزا از جاذبه های گردشگری و زیبای لهستان دیدن کنید.

اخذ ویزای توریستی لهستان

اخذ ویزای تحصیلی لهستان

برای مهاجرت تحصیلی به لهستان، باید گواهی فارغ التحصیلی از مدرسه داشته باشید که مشخص می‌ کند شما قادر به تحصیل در مقطع دانشگاهی هستید. علاوه بر آن، باید مجوز اقامت در این کشور در طول دوره تحصیل، گواهی بهداشت و ایمنی و نهایتاً مدرک زبان (انگلیسی یا لهستانی) داشته باشید که تأیید می‌ کند شما در سطح مورد انتظار از مهارت زبان قرار دارید.

دانشجویان اروپایی برای ادامه تحصیل در این کشور نیاز به ویزای تحصیلی لهستان ندارند. دانشجویان آینده نگر باید از قبل درخواست خود را به دانشگاه مقصد ارائه داده باشند. مهلت درخواست جهت پذیرش برای هر موسسه متفاوت است، اما در اغلب موارد می توان از فصل بهار (برای ورود در فصل پاییز) درخواست خود را ارائه دهید. البته دانشجویان گرایش پزشکی برای شرکت و پذیرش در دوره‌های پیشرفته به یک سال زمان نیاز خواهند داشت.

همچنین امکان مهاجرت تحصیلی به این کشور بدون داشتن مدرک زبان هم ممکن است؛ یعنی فرد می‌ تواند مدرک زبان خود را در این کشور بگیرد.

اخذ ویزای تحصیلی لهستان

اخذ ویزای کاری لهستان

به منظور اقدام برای اخذ ویزای کاری لهستان، باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشید. برای دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرما در لهستان، آگهی دعوت به کار سه ماه در کشور لهستان درج شده و در صورت نبود متقاضی شغل، سه ماه دیگر این آگهی در اتحادیه اروپا تکرار می‌ شود. اگر موفق به دریافت دعوت نامه کار شوید، برای انعقاد قرارداد کاری با کارفرما اقدام می‌ کنید و گواهی دعوت به کار معتبر را برای اخذ ویزای لهستان را دریافت می‌ کنید.

سایر مدارکی که برای دریافت ویزای ویزای کاری لهستان به سفارت باید ارائه دهید شامل پاسپورت، ترجمه مدارک تحصیلی، ترجمه سوابق کاری و نامه عدم سوء پیشینه است. فرآیند اعطای ویزای کار به متقاضی حدوداً دو ماه طول می‌ کشد. این ویزا حداکثر یک سال اعتبار دارد و قابل تمدید است.

اخذ ویزای کاری لهستان

اخذ ویزای پزشکی لهستان

اگر برای درمان بیماری  قصد ورود به لهستان را دارید، باید دارای این شرایط باشید تا ویزای لهستان به شما ارائه شود:

  • دارا بودن شرایط کلی مهاجرت
  • عدم وجود بیماری واگیردار
  • هماهنگی برای درمان با متخصص
  • تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌ های درمان
  • بازگشت به کشور پس از اتمام دوره درمان

مدارک مورد نیاز ویزای پزشکی

  • تأییدیه پزشک برای هماهنگی درمان
  • گواهی تمکن مالی بیمار برای پرداخت هزینه‌ های پزشکی
  • نامه مرخصی برای بیمار از سوی کارفرما برای انجام درمان
  •  در صورتی که فرد خود کارفرما است، ارائه اوراق مالی شرکت که نشان دهنده فعالیت او است.
  •  مدارک مربوط به زمین، خانه و مستغلات بیمار، همسر یا والدین او
  •  مدارک مربوط به هماهنگی‌ های محل اقامت و هتل
  •  صورتحساب‌ های بانکی شش ماه گذشته

اگر پزشک تشخیص دهد که بیمار نیاز به درمان بیشتر دارد، می‌ توان ویزای فوری لهستان از نوع پزشکی را تمدید کرد.

اخذ ویزای پزشکی لهستان

اخذ ویزای ازدواج لهستان

ازدواج با شهروندان لهستانی می تواند یکی از راه های به دست آوردن اقامت دائم این کشور باشد. در صورتی که یک تبعه خارجی به مدت حداقل سه سال با یک لهستانی زندگی کند، اقامت دائم را به دست آورده و در این کشور مانند یک شهروند لهستانی شناخته می شود.

ثبت ازدواج باید از طریق USC محلی انجام شود. برای ثبت ازدواج از خارج از کشور، باید از USC بخواهید تا گواهی ازدواج را با لهستان تطبیق دهد. بدین منظور باید سوابق مدنی خود را به همراه مدارک زیر ارسال کنید:

  • کپی وضعیت مدنی در خارج از کشور به همراه ترجمه مهر شده در اسناد رسمی به زبان لهستانی توسط یک مترجم قانونی
  • کارت شناسایی یا پاسپورت همسران
  • گواهی پرداخت تمبر

اخذ ویزای ازدواج لهستان

انواع ویزای لهستان از لحاظ دفعات ورود و خروج

کشور لهستان هم یکی از 26 کشور عضو پیمان شینگن است، بنابراین برای ورود به این کشور نیازمند اخذ ویزای شینگن خواهید بود. عهد نامه ی شینگن عبارت است از  26 کشور اروپایی که تحت پیمان شینگن، قوانین یکپارچه‌ ای برای فعالیت های مرزی و مسافرتی خود ایجاد کرده اند. همه ی اتباع خارجی برای سفر به کشورهای عضو این منطقه، باید مجوزی تحت عنوان ویزای شینگن دریافت کنند.

ویزای شینگن به چهار نوع تقسیم می‌ شود که هرکدام را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

انواع ویزای لهستان از لحاظ دفعات ورود و خروج

ویزای نوع  A

ویزای نوع A یا ترانزیت که طبق آن تنها اجازه اقامت در ترانزیت فرودگاه و تعویض پرواز را خواهید داشت. در این صورت، مسافر نمی تواند از فرودگاه کشور خارج شود و فقط می تواند هواپیمای خود را عوض کرده و به کشور دیگری خارج از ناحیه ی شینگن سفر کند.

ویزای نوع  B

ویزای نوع B هم نوعی ویزای ترانزیت است که طبق آن اجازه عبور از کشوری در ناحیه شینگن به مدت 5 روز را خواهید داشت.

ویزای نوع  C

ویزای نوع C  مناسب‌ ترین ویزای شینگن برای سفر توریستی و دیدار دوستان است. این ویزا، ویزای کوتاه مدت هم نامیده می‌ شود که به شما اجازه اقامت 90 روزه را می‌ دهد. خود این ویزا به سه نوع یک بار ورود (single-entry)، دو بار ورود و چند بار ورود (multiple-entry) تقسیم بندی شده است. با ویزای یک بار ورود همانطور که از اسمش پیداست، فقط یک بار می‌ توانید به یکی از کشورهای عضو شینگن وارد شوید و پس از خروج از آن کشور، ویزا باطل می‌ شود. با ویزای دو بار ورود، دو بار می‌ توانید به یکی از این کشورها در یک بازه زمانی مشخص وارد شوید. نهایتاً، با ویزای چند بار ورود، طی مدت 180 روز، می‌ توانید 90 روز اقامت در هر یک از کشورهای عضو شینگن داشته باشید.

ویزای نوع  D

ویزای نوع D یا ویزای ملی برای افرادی است که به دلایلی مانند نیازهای درمانی می‌ خواهند مدت زمان خاصی را در یکی از این کشورها اقامت کرده و سپس برگردند. این ویزا برای پروژه‌ های تحقیقاتی کمتر از یک سال دانشجویان بین المللی، کارهای علمی آموزشی، هنرمندان و ورزشکاران و بیماران با وضعیت پزشکی اضطراری صادر می‌ شود.

انواع ویزای لهستان از لحاظ دفعات ورود و خروج

نکته ی مهم پس از دریافت ویزای شینگن

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که حتماً از همه مدارک یک کپی تهیه کنید. چرا که داشتن ویزای شینگن، هیچ تضمینی برای عدم تغییر مجوز ورود شما به کشورهای عضو شینگن نمی‌ دهد. چرا که ممکن است در مرزهای ورودی این کشورها، مأموران از شما مدارکی را درخواست کنند؛ بنابراین داشتن کپی از مدارک ارائه شده برای دریافت ویزای شینگن، ضروری است.

تمدید ویزای لهستان

دقت داشته باشد که اگر اعتبار ویزای شما به اتمام رسید شما باید بسته به نوع ویزا نسبت به تمدید ویزا اقدام کنید که در ادامه درباره آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تمدید ویزای لهستان

نکات مهم در مورد اخذ ویزای لهستان

  • نیازی به اخذ تأییدیه از امور خارجه و دادگستری برای کلیه مدارک نیست. تنها برای شناسنامه و کارت ملی باید این تأییدیه را داشته باشید و بقیه مدارک تنها نیاز به ترجمه دارند.
  • هر فردی باید به صورت جداگانه فرم تکمیل شده را داشته باشد و فرم بچه‌ها از والدین جدا است.
  • ترجمه مدارک باید به زبان انگلیسی باشد.
  • برای اخذ ویزای تضمینی لهستان از نوع توریستی، لزوماً نیاز به دعوتنامه نیست و رزرو هتل کافی است.
  • برای تحویل مدارک افراد بالای 12 سال، الزاماً خود شخص باید حضور داشته باشد.
  • فرم درخواست ویزای لهستان در سایت و به صورت آنلاین قرار داده شده است؛ بنابراین برای دریافت فرم ویزای لهستان نیازی به مراجعه حضوری به سفارت نیست.
  • پس از پر کردن فرم ، امکان تغییر ساعت و کنسلی وجود ندارد. برای تغییر وقت باید 24 ساعت پس از وقت تعیین شده قبلی، دوباره اقدام کنید.
  • اگر نتوانستید فرم ویزای لهستان را پرینت بگیرید، بعد از ۲۴ ساعت به آدرس ایمیلی که داخل فرم ارائه دادید مراجعه کنید و فرم را دریافت و پرینت بگیرید.