ویزای اسلواکی

اسلواکی یکی از کشورهای اروپایی است که عضو پیمان شینگن می باشد، برای سفر به این کشور باید ویزای اسلواکی را تهیه کرد. ویزاهای سفر به اسلواکی دارای انواع مختلفی هستند که متقاضیان اخذ ویزای تضمینی اسلواکی بسته به هدف خود نسبت به گرفتن آن اقدام می کنند.

درباره کشور اسلواکی

کشور اسلواکی در اروپای مرکزی و با حدود 5.5 میلیون جمعیت قرار گرفته است. پایتخت اسلواکی شهر براتیسلاوا است که بزرگترین شهر این کشور با جمعیت 460 هزار نفر می باشد. این کشور از شمال با لهستان، از غرب با کشورهای جمهوری چک و اتریش، از جنوب با مجارستان و از شرق با کشور اوکراین هم مرز است. آب و هوای این کشور اروپایی معتدل و مرطوب می باشد. کشور اسلواکی دارای منابع طبیعی بسیاری از جمله مس، نفت، سنگ آهن، جیوه، منگنز و آنتیموان است. این کشور در سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا و در سال 2008 به عضویت پیمان شینگن در آمده است. از این رو دارندگان اقامت اسلواکی امکان سفر و حضور بلامانع در تمام کشورهای حوزه شینگن را دارند. با ویزای اسلواکی علاوه بر سفر به این کشور، می توان به کشورهای عضو شینگن نیز به راحتی سفر کرد.

درباره کشور اسلواکی

ویزای اسلواکی

ویزای اسلواکی را می توان سند و مجوزی معرفی کرد که توسط سفارت خانه اسلواکی، کنسولگری یا اداره مرز بانی این کشور برای سفر افراد خارجی به کشور اسلواکی صادر می شود. در واقع باید گفت دریافت ویزای اسلواکی از شروط اصلی برای سفر به این کشور است. در سفر به اسلواکی تصمیم نهایی برای ورود افراد خارجی به این کشور توسط مأموران مرزبانی که در ورودی های مسیرهای دریایی، هوایی و زمینی هستند گرفته می شود.

مراحل اخذ ویزای اسلواکی

اولین مرحله ای که برای دریافت ویزای کشور اسلواکی باید سپری کرد، تعیین وقت سفارت اسلواکی می باشد. پس از تعیین وقت باید جهت انجام مصاحبه و ارائه مدارک لازم جهت سفارش و دریافت ویزای اسلواکی در سفارت این کشور حاضر شد. در مرحله بعد پس از اینکه ویزا صادر شد سفارت این کشور برچسب ویزا را روی گذرنامه افراد متقاضی خواهد چسباند، روی این برچسب تمامی اطلاعات مربوط به ویزا، نوع آن، مهلت اعتبار و میزان دفعاتی که می توان با آن به کشور اسلواکی سفرکرد، درج شده است.

مراحل اخذ ویزای اسلواکی

ترجمه ویزای اسلواکی

کسانی که ویزاهای اسلواکی را با عناوینی مثل ویزای کار، ویزای تحصیلی و… درخواست می دهند، باید مدارک مربوط به ویزای خود را به صورت رسمی ترجمه کنند. بعضی از مدارکی که برای ویزای اسلواکی ارائه می شود باید به زبان این کشور باشد. بنابراین از طریق دارالترجمه های مختلفی می توان نسبت به ترجمه مدارک ویزا اقدام کرد. دارالترجمه ها باید از طرف دادگستری اجازه ترجمه رسمی مدارک افراد را داشته باشند. همچنین برخی موسسات حقوقی که مجوز داشته باشند می توانند مدارک افراد را برای ویزای کشور اسلواکی ترجمه کنند. بنابراین فردی که مدارک خود را از طریق این موسسه ها ترجمه می کند از اعتبار ترجمه خود اطمینان خواهد داشت. در ترجمه بعضی از مدارک رسمی که برای ویزای فوری اسلواکی لازم است، از زبان انگلیسی استفاده می شود. و مدارکی که کشور اسلواکی درخواست داده باید به زبان رسمی این کشور ترجمه شوند.

انواع ویزای شینگن

با توجه به اینکه اسلواکی از جمله کشورهای عضو شینگن است، لذا اخذ ویزای شینگن برای ورود به این کشور الزامی است. با ویزای شینگن اجازه دارید تا برای مدتی مشخص به هر یک از کشورهای عضو شینگن از جمله اسلواکی سفر کنید. ویزای شینگن انواع مختلفی دارد که دارای مزیت های متفاوتی می باشند.

ویزای اتحادیه شینگن: با این ویزا می توانید هر شش ماه به مدت 90 روز در کشورهای عضو این اتحادیه سفر کنید. البته این ویزا به نوبه خود و بر اساس هدف شما از سفر ، به سه نوع تقسیم می شود:

نوع A: نوعی ویزای ترانزیتی است که با دریافت آن می توانید در یکی از فرودگاه های محدوده شینگن پرواز خود را تغییر و حتی به کشور های خارج از محدوده شینگن سفر کرد.

نوع B: با این ویزا شما می توانید حداکثر 5 روز در خاک کشوری خارج از محدوده شینگن عبور کنید.

نوع C: این نوع ویزا، کوتاه مدت است و موقع دریافت ویزا مدت زمانی را مشخص می کند تا شما حق ماندن در کشورهای هم پیمان در اتحادیه شینگن را دارا باشید. این نوع ویزا بسته به شرایط مختلف دارای سه نوع  می باشد که آنها عبارتند از ویزای یک بار ورود، دو بار ورود و چندبار ورود . که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

انواع ویزای شینگن

مدارک لازم برای صدور ویزا

برای سفر و مهاجرت به هر کشوری باید ویزای آن کشور را دریافت کرد. برای اخذ ویزای اسلواکی نیز باید یک سری مدارک به کنسولگری سفارت ارائه شود. مدارک لازم جهت اخذ ویزا از کشور اسلواکی شامل موارد زیر است:

  • پرکردن فرم مربوطه به صورت دقیق،
  •  2 عدد عکس با فرمت عکس پاسپورت،
  • کپی از بلیط رزرو شده رفت و برگشت،
  • گذرنامه و کپی ویزاهای قبلی که از مدت اعتبار آن حداقل 3 ماه معتبر باشد،
  • برنامه و دلایل سفر به اسلواکی،
  • بیمه سفر که حداقل 30 هزار یورو در اسلواکی داشته باشد،
  • مدارک اثبات محل اقامت،
  • اثبات امکانات مالی لازم برای مدت اقامت و مدارک اثبات وضعیت مدنی مبنی بر گواهی ازدواج یا تولد فرزند می باشد.

مدارک لازم برای صدور ویزا

انواع ویزای اسلواکی

یکی از مهم ترین دلایل انتخاب اقامت در کشور اسلواکی و پایتخت آن شهر براتیسلاوا، نزدیکی این کشور با زیباترین شهر اروپا یعنی شهر وین اتریش می باشد. با اخذ ویزای اسلواکی از آنجایی که هر دو کشور اسلواکی و اتریش عضو شینگن می باشند می توان در این دو کشور رفت و آمد داشت. یکی دیگر از دلایل اقامت در اسلواکی ارزانی در این کشور نسبت به دیگر کشور های اروپایی می باشد.

همچنین می توان با ویزا در این کشور با ثبت شرکت یا پذیرش تحصیلی اقامت گرفت و در شهر زیبای وین به دلیل نزدیکی با این کشور زندگی کرد. از عمده دلایل اقامت می توان به رشد اقتصادی اسلواکی اشاره کرد. با گرفتن ویزای تضمینی اسلواکی می توان سرمایه گذاری های خوبی در تجارت این کشور انجام داد. راه ها و انگیزه های بسیاری برای ورود و ماندن در این کشور وجود دارد که از جمله آن ها می توان به سفر کوتاه مدت، ادامه تحصیل، کار، ازدواج و… اشاره نمود که در بخش های بعدی به برخی از انواع ویزا در این زمینه اشاره می کنیم.

اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی

برای ورود به کشورهای اروپایی، اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی و گذراندن دوره دانشگاهی در دانشگاه های این کشور الزامی است. با اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی می توان در این کشور از آموزش های تحصیلی با کیفیت و هزینه نسبتاً پایین مخصوصاً در رشته های پزشکی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بهره برد. برنامه تحصیلی در دانشگاه های اسلواکی در چهارچوب برنامه هایی که وزارت آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و ورزش کشور تعیین نموده اند، انجام می گیرند. لازم به ذکر است که برای دانشجویان بین المللی تدریس با زبان انگلیسی ارائه می گردد، از این رو دانستن زبان انگلیسی برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور الزامی است.

اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی

اخذ ویزای پزشکی اسلواکی

دانشگاه های کشور اسلواکی از رتبه و اعتبار جهانی بالایی علی الخصوص از نظر پزشکی برخوردار هستند و در سر تا سر دنیا قابل تأیید می باشند. در دانشگاه های این کشور دانشجویان به زبان انگلیسی می توانند ادامه تحصیل بدهند و نسبت به دیگر کشورهای اروپایی شرایط پذیرش راحت تری دارند. از این رو همه ساله دانشجویان زیادی خواهان تحصیل در دانشگاه های پزشکی کشور اسلواکی هستند. علاوه بر آن دانشگاه های این کشور هزینه کمتری نسبت به دیگر دانشگاه های اروپایی از دانشجویان دریافت می کنند. جهت دریافت ویزای اسلواکی از طریق ویزای پزشکی باید شرایط ورود به رشته پزشکی از جمله داشتن دیپلم، قبولی در آزمون ورودی دانشگاه به زبان انگلیسی را دارا بود. هزینه رشته پزشکی و دندانپزشکی هر ساله به ترتیب بین 8 تا 9 هزار و 9 تا 10 هزار یورو می باشد و شش سال به طول می انجامد. هزینه رشته داروسازی هر ساله چیزی حدود 7500 یورو و دوره آن 5 سال می باشد.

اخذ ویزای پزشکی اسلواکی

اخذ ویزای کاری اسلواکی

از آنجایی که کشور اسلواکی، یکی از کشورهای مرفه اروپایی به شمار می رود، همواره تقاضای ویزا برای کار در این کشور بالاست. براین اساس یکی از دلایل مهاجرت به کشور اسلواکی، مهاجرت کاری است. لذا برای مهاجرت به این کشور باید ویزای کار اسلواکی گرفته شود. جهت اخذ ویزای کاری اسلواکی باید مدارکی ارائه گردد تا ویزای مورد درخواست صادر شود.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کاری اسلواکی

 مدارک شامل دو قسمت استخدام شده و خود اشتغالی می باشد : در صورت استخدام باید قرارداد استخدامی، صورت وضعیت گردش حساب بانکی شش ماه گذشته، گواهی کسر مالیات بر درآمد حقوق و اجازه ترک کار از کارفرمای قبلی ارائه گردد. در صورت خود اشتغالی نیز می بایست کپی مجوز کسب و کار، گواهی مالیات بر درآمد و صورت وضعیت شش ماه گذشته گردش حساب بانکی را ارائه داد. در صورتی که فرد برای کار به کشور اسلواکی می رود، می تواند از طرف کارفرما دعوت نامه معتبر خود را ضمیمه کند و همچنین تأیید تمکن مالی از نظر پرداخت حقوق و هزینه های اقامت برای کار در نظر گرفته شده باشد.

اخذ ویزای کاری اسلواکی

اخذ ویزای ازدواج اسلواکی

یکی از روش هایی که برای مهاجرت به اسلواکی وجود دارد، ویزای ازدواج می باشد. در این نوع ویزا شرایط و ضوابطی وجود دارد که در قوانین کشور اسلواکی مورد پیش بینی قرار می گیرد.

یکی از قوانینی که کشور اسلواکی برای ازدواج یک تبعه خارجی با یک تبعه اسلواکی دارد این است که اگر تبعه خارجی نتوانست به زبان اسلواکی صحبت کند حضور مترجم رسمی هنگام ازدواج برای ثبت ازدواج لازم خواهد بود.

شهروندان کشور اسلواکی می توانند با اتباع کشورهای خارجی مطابق با قوانین اساسی کشور اسلواکی ازدواج کنند.

اتباع خارجی اگر می خواهند با اتباع کشور اسلواکی ازدواج کنند، باید مدارکی از جمله گواهی تولد (شامل تاریخ و محل تولد – نام های پدر و مادر)، ویزای معتبر، اثبات اقامت قانونی در اسلواکی ( مانند ویزا، اجازه اقامت موقت و…)، اثبات وضعیت تجرد یا تأهل، حکم طلاق یا گواهی فوت همسر قبلی را ارائه دهند.  اسناد مربوط به ازدواج در اسلواکی برای تأیید شدن باید در سفارت اسلواکی یا از طریق مترجم رسمی ترجمه شوند.

اخذ ویزای ازدواج اسلواکی

اخذ ویزای توریستی اسلواکی

علاوه بر اقامت دائم، برخی از افراد قصد سفر به این کشور را دارند و می خواهند به مدتی کوتاه در این کشور اقامت داشته باشند. از این رو برای اخذ ویزای توریستی اسلواکی به سفارت این کشور مراجعه می کنند. درواقع ویزای توریستی اسلواکی برای تفریح کوتاه و دید و بازدید از افراد خانواده یا بستگان خواهد بود. کسانی که می خواهد در اسلواکی کار کنند یا ادامه تحصیل دهند، ویزای توریستی برای آن ها مناسب نمی باشد. اعتباری که یک ویزای توریستی کشور اسلواکی دارد، متناسب با تصمیم سفارت اسلواکی و نوع درخواست فرد متقاضی خواهد بود.

اخذ ویزای توریستی اسلواکی

انواع ویزای اسلواکی از نظر دفعات ورود به کشور

ویزاهای اسلواکی دارای انواع مختلف است، بسته به نوع سفری که متقاضیان ویزا به کشور اسلواکی انجام می دهند، این ویزاها نیز متفاوت خواهند بود. در زیر انواع ویزای اسلواکی از نظر تعداد دفعات ورود به کشور اسلواکی را بررسی می کنیم:

ویزای یکبار ورود یا سینگل

این ویزا فقط برای یکبار ورود به کشور اسلواکی کاربرد دارد و پس از خروج از این کشور اعتبار این ویزا از بین خواهد رفت. اگر از ویزای کشور اسلواکی که از نوع سینگل باشد یکبار استفاده شود، حتی اگر تاریخ و مدت زمان اعتبار آن باقیمانده باشد، این ویزا دیگر کاربردی نخواهد داشت.

ویزای دوبار ورود یا دابل

افرادی که ویزا را از نوع دابل تهیه می کنند، در مدت زمانی که ویزای آن ها اعتبار دارد می توانند در دو مرحله به کشور اسلواکی سفر کنند.

ویزای چند بار ورود یا مولتیپل

در این نوع ویزا از کشور اسلواکی تا هر زمانی که ویزای افراد اعتبار داشته باشد می توانند به کشور اسلواکی به تعداد دفعات نامحدود سفر کنند و به راحتی خارج شوند.

ویزای صفر بار ورود

این ویزا را می توان از انواع ویزای ترانزیتی به شمار آورد. ویزای صفر بار ورود ویزای ترانزیت فرودگاهی نیز نامیده می شود. در این نوع ویزای اسلواکی مسافر اجازه خارج شدن از فرودگاه را نخواهد داشت و فقط مجوز خارج شدن از هواپیما برای رفتن به سالن ترانزیت و سوار شدن در هواپیمایی به مقصد کشوری دیگر را دریافت می کند.

انواع ویزای اسلواکی از نظر دفعات ورود به کشور

شرایط تمدید ویزا اسلواکی

اگر می خواهید ویزای اسلواکی یا هر کشور دیگری را تمدید کنید، قبل از اینکه انقضای ویزا برسد، اقدام نمایید. برای تمدید حتماً می بایست شرط تمدید ویزا را داشته باشید. از طرفی دیگر نیز در نامه ای علت تمدید اقامت به شرط داشتن دلیل قانونی و یا اینکه اگر در کشور زادگاه هستید، می توانید از کارفرمای خود نامه ای مبنی بر تمدید مرخصی بگیرید. درخواست تمدید ویزای اسلواکی از سوی شما به مرکز بررسی پرونده فرستاده می شود و در صورت نداشتن مشکل تمدید می گردد.

اگر ویزای خود را قبل از انقضا تمدید نکردید باید مراحل دیگری را در پیش گرفت. باید برای تمدید ویزای اسلواکی  درخواست تجدید ویزا دهید که در این صورت هزینه بیشتری باید پرداخته شود. در این صورت در طول 90 روز پس از تاریخ انقضای ویزا برای تمدید مجدد آن باید درخواست دهید. در این وضعیت باید نامه ای مبنی بر اینکه در طول مدت نیز باید اثبات کنید که اتفاق خاصی رخ داده و نتوانسته اید در مدت مقرر آن را تمدید کنید.

شرایط تمدید ویزا اسلواکی

مطابق با قوانینی که کشور اسلواکی برای اقامت دایم در این کشور دارد، فردی که ویزای این کشور را برای اقامت موقت در این کشور دریافت کرده است، باید در مدت زمان تعیین شده نسبت به تمدید اقامت خود اقدام کند و مدارک خود را به اداره مهاجرت این کشور تحویل دهد. هر فردی که ویزای کشور اسلواکی را برای پنج سال اقامت موقت در این کشور داشته است، می تواند بدون وقفه با رعایت قوانین از سمت اداره مهاجرت، ویزای اسلواکی را برای اقامت دایم خود بگیرد. اسلواکی هم مانند دیگر کشورهای اروپایی این شرایط را دارد که پس از پنج سال اقامت موقت، در صورت رعایت قوانین می توان اقامت دائم را اخذ کرد. پس برای تمدید اقامت، رعایت کردن شرایط تمدید اقامت اسلواکی لازم است.