مسجد ایاصوفیه

این مسجد در شهر استانبول قرار دارد و به عنوان سنبل این شهر شناخته شده است. مسجد ایا صوفیه از مکان های گردشگری بسیار زیبا بوده که در سال 532 میلادی در دوره امپراطوری بیزانس بنا شد.

مسجد ایا صوفیه

این بنا در گذشته کلیسایی برای یونانیان (به مدت یک هزار سال بزرگترین کلیسای جامع در کل جهان بوده است ) و مکانی برای حضور اسقف قسطنطنیه بوده که با گذشت زمان به مسجدی برای یونانیان تبدیل شد و بعدها مناره ها به آن اضافه شدند ، و پس از بازسازی(در سال 1935) به موزه ی زیبا و خاصی تبدیل شد.

مسجد ایا صوفیه

در سال 1453 پس از اینکه استانبول توسط سلطان محمد فتح شد چهار مناره به دور این مسجد اضافه شده و در نهایت ایاصوفیه را به یک مسجد تبدیل کردند. پس از گذشت بیش از یک دهه مسجد ایا صوفیه استانبول را به یک موزه تغییر دادند. که از دیدنی های زیبای این موزه میتوان تصاویر حضرت مریم و عیسی مسیح را که با موزاییک به زیباترین شکل به تصویر کشیده شده اند را نام برد.

مسجد ایا صوفیه

در انتهای جنگ صلیبی چهارم استانبول مورد حمله ی مسیحیان لاتین قرار گرفت و  مسجد ایا صوفیه استانبول از بی حرمتی و تجاوز این گروه بی نصیب نماند و آثاری چون سنگ قبر و کفن عیسی مسیح ، تصویر شیردهی حضرت مریم، و باقی مانده اجساد بعضی از بزرگان مسیحی مدفون شده در این مسجد برداشته شد و به جای اصلی خود یعنی کلیساهای غرب منتقل شد تا از آنها محافظت شود. پس از تصرف استانبول به دست مسیحیان لاتین این مسجد تبدیل به کلیسای کاتولیگ های رم شد.